CECM-utbildning, Del III Fördjupning USA; KM & PDA

Datum: 21.05.2019 till 23.05.2019 Plats: Odd Fellow, Västra Trädgårdsgatan 11, Stockholm

Kursen omfattar den amerikanska exportkontrollagstiftningen både för PDA- och KM- området.

Deltagarna får lära sig hur exportkontrollklassificering görs enligt de amerikanska och International Traffic In Arms Regulations- (ITAR) och Export Administration Regulations- (EAR) listorna, vilka olika licenser och licensundantag som måste beaktas samt hur licensansökningar till olika amerikanska myndigheter skall utformas. Även amerikanska embargon och krav på screening av mottagare gås igenom. Kursdelen innehåller också information om den amerikanska exportkontrollreformen och dess pågående arbete. ISP deltar och går bland annat igenom vilka bilaterala avtal som finns upprättade mellan Sverige och USA. Teori varvas med praktiska övningar.

Delkursen avslutas med ett kunskapsprov. Efter genomförd kurs erhålles ett kursintyg.

Delkursen är i första hand tänkt som en del i utbildningsprogrammet, men kan också genomföras som enskild kurs alternativt tillsammans med en eller flera andra delkurser i utbildningsprogrammet.

Målgrupper för kursen är:

– Personer som har för avsikt att gå hela utbildningsprogrammet med målsättningen att bli Certified Export Control Manager.

– Personer som arbetar i företag som arbetar med KM och/eller PDA och behöver en samlad kunskap om den amerikanska exportkontrollagstiftningen. Detta med tanke på bland annat den pågående exportkontrollreformen i USA vilken innebär att vissa komponenter från ITAR-listan genomgår en överföring till EAR-listan.

Tid:
Dag 1, tisdagen den 21 maj 2019, kl. 09.00-17.00 (registrering och kaffe från kl. 08.30)
Dag 2, onsdagen den 22 maj 2019, kl. 08.30-17.00 (kaffe från kl. 08.00)
Dag 3, torsdagen den 23 maj 2019, kl 08.30-17.00 (kaffe från kl. 08.00)