Certified Export Control Manager (CECM)

CECM-utbildning, Del III Fördjupning USA; KM & PDA

Datum: 18.05.2021 till 20.05.2021 Plats: Via Teams

Kursen omfattar den amerikanska exportkontrollagstiftningen både för KM- och PDA-området.

Deltagarna får lära sig hur exportkontrollklassificering görs enligt de amerikanska och International Traffic In Arms Regulations- (ITAR) och Export Administration Regulations- (EAR) listorna, vilka olika licenser och licensundantag som måste beaktas samt hur licensansökningar till olika amerikanska myndigheter skall utformas. Även amerikanska embargon och krav på screening av mottagare gås igenom. Kursen innehåller också information om den amerikanska exportkontrollreformen och dess pågående arbete. ISP deltar och går bland annat igenom vilka bilaterala avtal som finns upprättade mellan Sverige och USA. Teori varvas med praktiska övningar.

Kursen avslutas med ett kunskapsprov. Efter genomförd kurs erhålles ett kursintyg.

Kursen är i första hand tänkt som en del i utbildningsprogrammet, men kan också genomföras som enskild kurs alternativt tillsammans med en eller flera andra delkurser i utbildningsprogrammet.

Målgrupper för kursen är:

– Personer som har för avsikt att gå hela utbildningsprogrammet med målsättningen att bli Certified Export Control Manager.

– Personer som arbetar i företag som arbetar med KM och/eller PDA och behöver en samlad kunskap om den amerikanska exportkontrollagstiftningen. Detta med tanke på bland annat den pågående exportkontrollreformen i USA vilken innebär att vissa komponenter från ITAR-listan genomgår en överföring till EAR-listan.

Tid: Dag 1, tisdagen den 18 maj 2021, kl. 09.00-17.00
Dag 2, onsdagen den 19 maj 2021, kl. 08.30-17.00
Dag 3, torsdagen den 20 maj 2021, kl. 08.30-17.00

Plats: Odd Fellow, Västra Trädgårdsgatan 11, Stockholm.

Anmälan sker på nedanstående formulär genom att markera önskad utbildning, fylla i rutorna och skicka in formuläret.

Anmälan till utbildning

Välj utbildning.

Medlem i Sveriges Exportkontrollförening?*:
    JaNej

Jag vill bli medlem

Genom att använda denna blankett accepterar du lagring och hantering av dina uppgifter på denna webbplats. All information du skickar till oss kommer att användas för att svara på din förfrågan och hållas i enlighet med vår integritetspolicy.
    Läst och godkänt vår integritetspolicy och Terms & Conditions